Vitamine C – het fruitige fundament van immuniteit

Vitaminde C

Tijdens de winter, wanneer de dagen korter en kouder worden verliezen we het verlangen en de motivatie om actief te leven. De koude periode beïnvloed een grote groep mensen en de wachtrijen bij de dokters springen het dak uit. Wat doe jij om jezelf te beschermen tegen een lagere immuniteit en om ziekte te voorkomen?

 

Naast een warme sjaal en een warme jas is het goed om te investeren in een gezond dieet. De nieuwe voedingspiramide suggereert dat we elke dag 3 tot 4 porties fruit en 4 tot 5 porties groenten moeten eten. Dit omdat zij hoofdzakelijk vitamine C bevatten dat zo belangrijk is voor je lichaam. Het is daarom belangrijk om gezond voedsel te eten dat onze nood aan vitaminen en mineralen zal vervullen. Dit helpt ons om ons immuunsysteem te ondersteunen en voorkomt vaak voorkomende verkoudheden.

Een van de meest belangrijke vitaminen dat onze immuniteit beïnvloed tijdens de herfst en winter is vitamine C. Een volwassene heeft ongeveer 90mg vitamine C per dag nodig, zwangere vrouwen en mensen met een actief leven hebben meer nodig. Natuurlijke vitamine C is ook bekend als L-ascorbinezuur. Je kan het vinden in verschillende levende organismen, zowel dierlijk als in groenten. We kunnen vitamine C helaas niet zelf aanmaken, dus de gevraagde dagelijkse hoeveelheid moet door middel van het dieet toegevoerd worden.

De beste bronnen van vitamine C in het menselijk dieet zijn:

  • acerola (4500 mg/100 g)
  • wilde roos (450 mg/100 g)
  • duindoorn (320 mg/100 g)
  • kornoelje (100-200 mg/100 g)
  • peterselie (178 mg/100 g)
  • zwarte bessen (177 mg/100 g)
  • Goji bessen (148 mg/100 g)
 

 

Vitamine C speelt een belangrijke rol in het menselijke organisme: het werkt mee in de transformatie van tyrosine en, als krachtige antioxidant, heeft het een effect op de oxidatieve balans van het lichaam. Onderzoek heeft aangetoond dat supplementen met vitamine C een groot effect hebben op het verlagen van de kans op verkoudheden bij professionele atleten en diegene die fysiek hard werken. Vitamine C is goed oplosbaar in water, in geval van overdosis zal het overtollige vitamine C gehalte afgescheiden worden via de urine. Voedingsdeskundigen en artsen zijn het er echter over eens dat we de dosis van 2g pure vitamine C per dag niet mogen overschrijden, aangezien dit maagproblemen alsook braakneigingen en misselijkheid kan veroorzaken.

Een tekort aan vitamine C kan je merken aan vertraagde wondgenezing, overgevoeligheid van de bloedvaten en ziekten aan de mondholte zoals scheurbuik of gangrene. De geschikte hoeveelheid vitamine C in ons dieet zal ons toelaten om spier- en gewrichtspijn te vermijden, aangezien het ook verantwoordelijk is voor de aanmaak van collageen en daardoor ondersteunt het ook de werking van het osteoarticulaire systeem. Vitamine C is een component van de beste supplementen voor mannen en vrouwen. Het helpt de fysieke en mentale efficiëntie van je lichaam te verhogen.

De laatste tijd is er veel gesproken geweest over 2 vormen van vitamine C, namelijk over de linksdraaiende en rechtsdraaiende vitamine C. Wat is het verschil tussen hen en waarom is het gebruik van deze vormen zo belangrijk sinds kort? Blijkt dat linksdraaiende vitamine C aanwezig is in de natuur en wordt gesynthetiseerd door levende organismen. Extreem hoge hoeveelheden ervan zijn te vinden in acerola en wilde rood. Wilde roos werd jaren gebruikt door onze moeders en grootmoeders. Zij wisten al lang geleden dat in tijden van slechte gezondheid en ziekte, kinderen en volwassenen wilde roos sap of jam moesten drinken/eten.

Wat is het fenomneen van deze plant dan? Wilde roos, naast een hoge dosis vitamine C, bevat ook bioflavonoïden die een belangrijke rol spelen in het antioxidant verdedigingsmechanismen van het lichaam. Bioflavonoïden beschermen het DNA van vrije radicalen en verhogen de absorptie van vitamine C uit voeding , dus de acerola/wilde roos combinatie is uiterst functioneel in de farmaceutische industrie.

Acerola is ook bekend als Malpighia glabra. Het is een plant waarvan de kleine vruchten op kersen lijken en bevat ook een grote hoeveelheid natuurlijke vitamine C. Het is algemeen aanvaard dat citroen ook veel vitamine C bevat. Blijkt dat acerola 30 keer meer vitamine C bevat! Acerola vruchten hebben een verfrissende smaak, dus op regio’s waar het bestaat, is het een grondstof voor jam, sappen en purees. De farmaceutische markt is steeds meer en meer geïnteresseerd in deze vrucht omdat het de basis is voor innovatieve supplementen.

Er zijn veel voedingssupplementen die vitamine C bevatten, de Nutricode Immuno echter, verdient speciale aandacht. Zijn unieke formule bevat de reeds genoemde functionele combinatie van acerola fruit extract en bioflavonoïden van wilde roos. Het duo biedt ons niet enkel een gezonde dagelijkse dosis vitamine C maar verzekert ook de juiste assimilatie. Draag zorg voor je lichaam en versterk je immuniteit vandaag nog!